• Mijn Geloofsreis

Wegvluchten van God



Het wegvluchten van God is iets wat we van nature allemaal doen. 'Er is van nature niemand die God zoekt, niet één.' Nu zijn dit misschien woorden die je al vaker hebt gelezen, maar ik wil even inzoomen op het wegvluchten. Er zijn namelijk twee manieren van wegvluchten, en deze manieren komen heel duidelijk terug in Lukas 15: De gelijkenis van de twee zonen.


Laat ik deze blog maar eerlijk beginnen, door te zeggen dat deze blog bestaat uit een hele boel zelf confrontatie. De dingen die ik hierin beschrijf, zijn dingen waar ik snel in val: het wegvluchten van God. Waarom? Misschien bouw ik onbewust een hogere drempel, doordat ik mijn zonden eerder van mij af schuif, dan dat ik ze openlijk belijd tot God. Wetend dat dit niet juist is, wetend dat Hij van mij vraagt dat ik tot Hem kom. Waarom doe ik dit dan niet?

Het is alsof ik hierin wegvlucht voor God, alsof ik mijzelf te zondig acht, voor Zijn eindeloze genade.


Momenteel lees ik het bijbelboek Jona, aan de hand van een boekje van Tim Keller. En er is het één en ander wat ik hiervan wil delen. Namelijk de 2 (hoofdzakelijke) manieren van het wegvluchten van God. Paulus schrijft hierover in Romeinen 1-3.


Allereerst zijn er de mensen die God openlijk verwerven (Romeinen 1:29). Maar in hoofdstuk 2 schrijft Paulus over de mensen die op een tweede manier van God wegvluchten: zij proberen overeenkomstig de Bijbel te leven (Romeinen 2:17-18). En toen ik dit las, kreeg ik een beetje een benauwend gevoel. Want hoevaak denk ik (tegen beter weten in) de zaligheid te kunnen vinden in mijn daden. Het Bijbel lezen, het bidden, het lezen van geestelijke boeken, het luisteren van christelijke muziek... allemaal middelen, van God gegeven, tot zaligheid. Maar daarin is de zaligheid niet te vinden.


Wat mij hierin zo raakte was het volgende uit het boekje van Tim Keller: "We weten allemaal dat we bij God vandaan vluchten als we immoreel en ongelovig worden. Maar Paulus zegt hier dat het ook mogelijk is om God uit de weg te gaan door heel religieus en deugdzaam te worden." Daarna volgt het voorbeeld uit Lukas 15, de gelijkenis van de twee zonen. De jongste broer probeert duidelijk onder de macht van zijn vader uit te komen: hij eist zijn erfenis op, loopt weg van huis en schuift alle morele waarden van zijn vader aan de kant, m te leven zoals hij zelf wil. De oudste broer daarentegen blijf thuis en was zijn vader volkomen gehoorzaam. Maar, we weten hoe het verhaal gaat, ook de oudste broer hield niet van zijn vader. Hij gehoorzaamde niet uit liefde maar alleen om ervoor te zorgen, zo dacht hij, dat zijn vader bij hem in het krijt stond. Om zo de macht te krijgen dat hij zijn vader liet doen wat hij van hem vroeg.


"Geen van beide onze vertrouwde op de liefde van de vader. Beiden probeerden manieren te vinden om onder zijn heerschappij uit te komen. De een deed het door zich aan al zijn vaders regels te houden, de ander door zich aan geen ervan te houden... Wij denken dat we als we in religieus opzicht nauwgezet, deugdzaam en goed leven als het ware gedaan hebben wat er van ons gevraagd wordt. Nu kan God niet zomaar alles van ons vragen - Hij staat bij ons in het krijt. Hij is verplicht om onze gebeden te verhoren en ons te zegenen. Dit is niet in dankbare vreugde, blijde overgave en liefde naar Hem toe groeien; nee, dit is een manier om God in onze macht te krijgen en Hem, als gevolg daarvan, op gepaste afstand te houden."


En dit is iets wat mij raakte. Want, hoe kom ik tot God? Kom ik tot Hem met een oprecht verlangen, afhankelijk van Hem? Of kom ik tot Hem om mij op deze manier een goede manier van leven aan te praten, en om mij op deze manier vrij te spreken van al mijn schulden. Wanneer het ons alleen gaat om het braaf aan de regels van God te houden, kan het van het ene op het andere moment gedaan zijn met ons dunne laagje moraliteit en rechtvaardigheid. De innerlijke verwijdering van God die al heel lang aan de gang is, komt dan openlijk naar buiten in de vorm van afwijzing. We worden woedend op God en lopen bij Hem weg.


Vaak zijn we geneigd om ons 'nette leventje' goed te praten, maar waar gaat het ons om? Gaat het echt om God? Om Zijn eer? Of gaat het om onszelf? Want vanuit onszelf is er geen mogelijkheid tot zaligheid, nee die is er alleen vanuit het geloof. En dat geloof is alleen te verkrijgen door Christus, in Zijn verlossingswerk.

Vlucht jij van God af, of vlucht jij naar God toe?


Deze blog is gebaseerd op het boekje: De onwillige profeet geschreven door Tim Keller

112 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven

Vaccinatie