• Mijn Geloofsreis

Mijn vertrouwen op God

Bijgewerkt: 18 apr 2020



Jullie vraag over hoe ik zoveel kan vertrouwen op God, is een vraag die ik regelmatig binnenkrijg. Een vraag die mij gelijk tot in het diepste puntje van mijn hart raakt. Waarom? Omdat ik ook altijd een mens blijf, en omdat ik ook mijn zonden heb, en omdat ik ook mijn momenten heb waarin ik het zelf toch echt beter denk te weten dan God.

Momenten waarop ik even vergeet dat God altijd luistert, dat Hij mij echt wel hoort, en dat dus ik mijn eigenwijze manier van denken toch echt opzij moet gooien.

Momenten waarop ik tot God bid, en Hem vraag om leiding in mijn leven. Momenten waarop ik dan een antwoord verwacht, maar deze naar mijn idee niet krijg, en dus "doe ik het wel op mijn manier". Momenten waarop ik even vergeet dat God altijd luistert, dat Hij mij echt wel hoort, en dat ik dus mijn eigenwijze manier van denken toch echt opzij moet gooien. Maar dat doe ik dan niet, nee, tuurlijk niet. Ik betrap mij er nog veel te vaak op dat ik wel naar God ga wanneer ik Hem nodig heb, maar wanneer het mij te lang duurt, ik "het zelf dan maar doe". En op dat moment vraag ik mij toch echt af, waar mijn volharding is gebleven.

Een tijdje terug was ik bij een belijdenisdienst, en in deze dienst ging het over 2 Thessalonicenzen 3, de tekst was vers 5:

"Doch de Heere richte uw harten tot de liefde God's en tot de lijdzaamheid van Christus". In dit gedeelte gaat het over Paulus' gebed om geestelijke zegen in het hart. Hij bidt voor de gemeente van Thessalonica, of God deze geestelijke zegen wil schenken. Een zegen die ten eerste gericht is op de liefde van God en ten tweede op de lijdzaamheid van Christus.

De liefde: Mijn hart, jouw hart, is van nature niet op God gericht. Wat voor waarde heeft God's liefde en het offer van Zijn Zoon voor mij, voor jou? Welke kant laat ons hart ons leven uitgaan? Gaat het al naar God of nog steeds van God af? Wanneer je dicht bij Hem mag leven, en wanneer jouw hart steeds meer op Hem gericht mag zijn, dan ga je God liefhebben, omdat Hij jou eerst heeft liefgehad. Dan ga je de zonde van liefdeloosheid ontdekken, en God gelijk geven over het oordeel over jouw leven. De Heere Jezus is gekomen om de band van liefde tussen God en de mensen te herstellen, en wat doen wij daarmee?

De lijdzaamheid: Lijdzaamheid is niet te vergelijken met lijdelijkheid (afwachten en doorgaan in het leven zonder God. Ten diepste God de schuld geven wanneer we niet delen in Zijn liefde 2 Korinthe 5). Lijdzaamheid is volharding, standvastigheid. Bij lijdzaamheid gaat het om de liefde van God die bewezen is in Christus, en die ertoe leid om op te letten op de lijdzaamheid in Christus. Christus' lijdzaamheid als voorbeeld om je eigen kruis te dragen. Heb ik die liefde van God en die lijdzaamheid van Christus al nodig gekregen?

Want zonder die liefde van God, en die lijdzaamheid van Christus, zijn alle mensen gelijk, en is er geen hoop.

Toen ik bovenstaande in de preek hoorde, kon ik alleen maar bidden: vragen en smeken om die liefde van God en die lijdzaamheid van Christus. Want zonder die liefde van God, en die lijdzaamheid van Christus, zijn alle mensen gelijk, en is er geen hoop. En al hebben we dan zoveel littekens die we meedragen in ons leven, littekens van zonden etc. , dan mogen we onze blik zetten op deze tekst, en God dagelijks hierom bidden:

"Maar de Heere richte uw harten tot de liefde Gods en tot de lijdzaamheid van Christus.

Zonder dit gebed, is alles wat ik doe, deze blogs, nutteloos. Zolang ik die liefde en lijdzaamheid niet bezit, en dit alleen maar plaats uit eigen belang, kan ik deze blogs wel stoppen. Maar dat is bij alles in ons leven, zolang wij ook maar iets doen wat met het geloof / ons christen zijn te maken heeft, zonder die liefde en lijdzaamheid, is het zonder waarde.

Heb jij die liefde van God en die lijdzaamheid van Christus al mogen ontvangen? Zo nee, vraag er dan om, smeek er dan om. God luistert, en Hij zal je gebed verhoren! Zo ja, blijf dan bidden om vernieuwing, blijf bidden of God die liefde en lijdzaamheid in jouw hart wil blijven werken, keer op keer, op keer, op keer weer.

30 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven