• Mijn Geloofsreis

Gods bevelen zijn geen verzoeken



We luisteren naar de preek en lezen de Bijbel: '... opdat een iegelijk die in Hem geloofd, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe'. Johannes 3:16, wie kent de tekst niet. Wanneer we aan onze medechristenen vragen wat deze tekst voor hen betekend horen we vaak antwoorden zoals 'hoop, troost, genade...' En dat is het ook, alle 3, en nog veel meer. Maar is het alleen dat, of geloven we ook deze woorden?


Ja, maar zo makkelijk gaat dat niet... Nee, klopt, het heeft Jezus veel gekocht. Veel? Alles. Heb je er wel eens bij stil gestaan hoeveel Hij heeft geleden voor de zonden van de mensen? En niet zomaar zonden, nee de zonden die ze vrijwillig over zich heen hebben geroepen, waar ze vrijwillig voor hebben gekozen.

Het heeft Jezus alles gekost, namelijk Zijn leven. En het is daardoor, door Zijn lijden en sterven, door Zijn striemen dat er genezing is. Genezing, als in ziekte. De zonde is een ziekte. Een ziekte waarvan we niet genezen worden totdat we het medicijn gebruiken. Een ziekte waarvan het medicijn niet werkzaam is, zolang wij de ziekte bevorderen. Het zijn Zijn striemen die genezing schenken.


Hij heeft alles gegeven, en Hij vraagt nu maar 1 ding van ons: dat we in Hem geloven. Nee, dat geloof is niet in onszelf te vinden, nee dat wil Hij ons schenken. Bijzonder hè? Hij heeft alles voor ons gedaan en vraagt ons alleen in Hem te geloven, en zelfs dat geloof wil Hij ons schenken. Dat wil Hij jóú schenken. En wat zeggen wij? Ja, maar zo gemakkelijk gaat dat niet...


Ben je bang dat jouw zonden teveel zijn? Wat denk je dan klein van Hem.

Ben je bang dat jouw zonden teveel zijn? Wat denk je dan klein van Hem. Het bloed dat Hij vergoten heeft aan het kruis, is meer dan voldoende om alle zonden van de hele wereld weg te wassen. Denk niet dat Hij de macht niet heeft om ook jouw zonden af te wassen. Denk niet dat het buiten Zijn macht is, om jou te bekeren.


Het is toch verschrikkelijk: alsof het een vrijblijvend iets is. Nee, dat is het niet: het is óf geloven en behouden óf niet geloven en verloren. Er is geen tussenweg. Er staat niet; geloof en je zult behouden worden, maar vooruit voor jou een uitzondering omdat het zo moeilijk is. Nee, er zijn geen uitzonderingen. Er is niks wat ons tot God brengt behalve het geloof. Niet onze goede werken: ons lezen in de Bijbel, ons bidden, ons naar de kerk gaan. Nee alleen het geloof.


Nu zeg ik niet dat je met deze goede werken moet stoppen: nee, want God wil werken door Woord & Geest. Maar denk niet dat je meer zalig bent op het moment dat je 2 hoofdstukken leest in plaats van 1. Want zonder het geloof is dit alles niks, helemaal niks.

Geloof jij in Hem? Er zijn misschien zoveel dingen die jou verhinderen om in Hem te geloven, maar God vraagt jou om deze los te laten en Hem te vertrouwen. Of zoals Spurgeon het heel treffend schrijft: Stel uw ziel onder Zijn (Christus) behandeling. Doe het weloverwogen en zonder enige twijfeling. Durf van alle andere verwachtingen af te zien en waag het alleen met Jezus. ik zeg 'waag', hoewel het in werkelijkheid helemaal geen waagstuk is, want Hij is overvloedig bij machte zalig te maken. Werp uzelf zonder meer op Jezus. Laat er in uw ziel niets zijn dan vertrouwen op Jezus. Geloof in Hem en vertrouw op Hem, dan zult u nooit in uw vertrouwen worden beschaamd. 'Die in Hem gelooft zal niet beschaamd worden' (1 Petrus 2:6)'*.

Ben je bang dat Hij jou niet wil aannemen? Ga dan toch, want wat heb je te verliezen? Bij Hem alleen is het eeuwige leven, zolang je dat nog niet hebt, heb je ook niks te verliezen. Dus laat je niet tegenhouden door al jouw onzekerheden en twijfels, maar ga tot Hem. Als Hij jou inderdaad niet zal aannemen, heb je niks verloren, maar... als Hij je tóch aanneemt, dan heb je alles, dan heb je alles verkoren! Ga maar, want jij zal de eerste zijn die Hij niet zal aannemen.


Geloven is eenvoudig, maar wij maken het onszelf zo moeilijk. Maar hoe moeilijk wij het onszelf ook maken; God verandert niet. Al creëeren wij voor onszelf zoveel onzekerheden en obstakels om tot God te gaan. Hij staat nog steeds met Zijn armen open en Hij wacht op jou. Hij ziet je aankomen, van ver af! Hij ziet jou in al jouw twijfels en verdriet en Hij zal je nooit, maar dan ook nooit van Hem wegsturen.


De Bijbel staat vol met opdrachten van God: 'heb lief, wees waakzaam, vrees niet, geloof...!' Allemaal opdrachten; oftewel, elke keer wanneer we hier van lezen moeten we hier iets mee doen. Niet alleen lezen en daarna de Bijbel dichtslaan, nee we moeten ernaar handelen. Maar wij lezen deze opdrachten als tips, alsof er een mogelijkheid bestaat om ook door te leven zonder aan deze opdrachten gehoorzaam te zijn. Maar niet alleen dat, we maken het onszelf zo moeilijk..

Denk aan het voorbeeld van Naäman; hij was melaats. Op aanraden van zijn dienstmeisje heeft hij Elisa opgezocht, want de God van Elisa zou hem beter kunnen maken. Wanneer hij bij Elisa's huis komt, komt Elisa niet naar buiten. Ook krijgt Naäman niet een bijzondere spreuk of opdracht te horen. Nee, de opdracht was kort en duidelijk: 'was u 7 keer in de Jordaan, en je zal beter worden (rein zijn)'. Wat doet Naäman? Hij is boos, is hij nou stad en land afgereisd voor deze eenvoudige opdracht, en moet hij zich wassen in de Jordaan? In zijn land zijn zoveel meer rivieren, zoveel schoner ook.. Boos keert hij om en geeft hij de opdracht aan z'n knechten om weer naar huis te gaan. Maar, z'n knechten laten dat niet zomaar gebeuren en zeggen tegen hem: 'waarom zou je niet luisteren? Het is zo'n eenvoudige opdracht. Als Elisa een moeilijkere opdracht had gegeven had u het gedaan, dan kunt u zich toch ook wel in de Jordaan laten wassen?'


En zo zit het precies ook bij ons. Wij geloven het niet omdat het zo gemakkelijk is. Het is niet zoals wij verwachten, nee het is veel makkelijker dan dat. En dus besluiten wij om te keren en terug te gaan naar ons oude vertrouwde leventje. Maar nu wil ik jou daarvan tegen houden en dus schrijf ik dit aan jou: 'Als er in de Bijbel een heel stappenplan zou staan van wel 1000 stappen, met dan uiteindelijk de belofte dat je zalig zou worden, zou je er dan niet voor zorgen dat je elke stap nauwkeurig had uitgevoerd? Nu, God vraagt maar 1 ding: geloof, en je zult behouden worden. Is dat dan teveel gevraagd?'


Laat ik deze blog afsluiten met de bekende woorden van Spurgeon: 'Het geloof is zo'n eenvoudige zaak, dat ik, wanneer ik het probeer te verklaren erg bang ben, dat ik zijn eenvoud zal verduisteren'*. En zo zie ik het nu ook, het geloof is eenvoudig, eenvoudiger dan we denken en we ooit kunnen voorstellen. En met onze wijsheden zijn we in staat om de eenvoud zoveel moeilijker te maken.

Geloof! Geloof in Hem en je zal behouden worden en het eeuwige leven hebben!


* Uit: 'Rondom de enge poort' van C.H. Spurgeon

108 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven

Vaccinatie