• Mijn Geloofsreis

De Bijbel op je scherm

Hoewel het iets is waar ik de waarde en het nut zeker van inzie, is het iets waar ik nooit echt aan zal kunnen wennen. Bijbel lezen vanaf de telefoon. Voor veel jongeren (maar ook volwassenen) is het ondertussen de normaalste zaak van de wereld, en eerlijk is eerlijk, zelf maak ik er zo nu en dan ook dankbaar gebruik van.


Zelf luister ik graag naar klassieke muziek en speel ik piano. Voor mij is het toch wel extra genieten wanneer je vanaf bladmuziek speelt en de bladzijde steeds moet omwisselen. En soms.. tja dan gaat dat niet zo soepel en ligt heel de voorstelling op de grond, maar hé, dat maakt het spelen van bladmuziek ook weer zoals het is toch? Want naast de (soms enorme) frustratie die het oplevert, is het voor mij toch echt wel iets wat bij het spelen hoort.


Nu wil ik het piano spelen niet vergelijken met het Bijbel lezen, maar ik wil wel even met jullie bewust stilstaan bij het belang van het Bijbel lezen uit het Boek.

Voordat ik hiermee verder ga: om het verschil duidelijk aan te kaarten heb ik het in dit blog over de Bijbel App en over de Bijbel als in het Boek. Dit laatste is niet om de Bijbel als gelijk te zien aan alle andere boeken, maar omdat het anders een beetje lastig is om een onderscheid te maken. Daarnaast wil ik in deze blog geen goed of fout statements maken, maar hoop ik op te schrijven wat voor mij belangrijk is als het gaat om het houden van stille tijd en het bestuderen van Gods Woord. Hierin probeer ik het zo te doen dat het Bijbels is en te zoeken naar wat God hierin van mij vraagt.


Afgelopen jaar heb ik een aantal maanden veel gebruik gemaakt van de Bijbel App, omdat ik hierin zoveel nieuwe dingen ontdekte. Prachtige leesplannen, het maken van Bijbelvers afbeeldingen, om zo bepaalde teksten gemakkelijker te onthouden. Het delen van gedachten bij bepaalde bijbelverzen. Het alleen, of samen met anderen, volgen van verschillende leesplannen en hier bijvoorbeeld samen in groepswhatsappen over praten. Kortom: het was en is wel echt een verrijking voor mij geweest. Vooral ook door bepaalde gedeelten met anderen te behandelen, ook al zit de ander aan de andere kant van Nederland. Wetend dat je hetzelfde gedeelte bestudeert, geeft een waardevolle band.


Echter merkte ik dat ik wel iets mistte. Want daar waar mijn Bijbeltijd met anderen vermenigvuldigde, werd mijn persoonlijke Bijbeltijd minder. Daar waar ik normaal gesproken mijn dingen aan de kant legde en mijn Bijbel erbij pakte om stille tijd te houden, bleef ik nu in precies dezelfde positie zitten en opende ik alleen even een andere app. Daar waar ik normaal gesproken mijn telefoon aan de kant legde om zo mij echt te focussen op Gods Woord, hield ik deze nu in mijn hand en moest ik op een gegeven moment echt steeds mijn internet/meldingen uit gaan zetten omdat ik steeds werd gestoord door berichten, of doordat ik werd gebeld.


En toen besefte ik mij iets, namelijk dat ik op deze manier erg tekort deed aan de verborgen omgang met God. Oftewel: als het contrast tussen mijn stille tijd en het normale leven zo klein is: doe ik God hier dan de eer aan? Ik besef mij heel goed dat dit voor een ander misschien weer anders ligt, voor hen is het juist waardevol om op deze manier de Bijbel te lezen. En eerlijk is eerlijk, wanneer je onderweg bent en je wil 'even' iets lezen, maar je hebt geen Bijbel bij de hand, dan is het ook erg fijn dat je de Bijbel als het ware altijd op zak hebt. (Tip: gelukkig bestaan er ook Pocket Bijbels). En daarnaast kan ik ook talloos andere verschillende dingen opnoemen waarin ik maar wat dankbaar ben voor de Bijbel App. Maar om het kort samen te vatten: Ik merkte dat in de maanden waarin ik de Bijbel App veel vaker gebruikte dan 'het Boek' , mijn idee van stille tijd aan het veranderen was. Daar waar ik mij normaal gesproken echt afzonderde en echt al mijn dagelijkse dingen aan de kant legde, 'switchte' ik nu wel heel gemakkelijk over.


Maar, is dat wat God van mij vraagt? De verleiding is namelijk nogal groot, om wanneer ik iets lees vanuit de Bijbel App, wat ik niet begrijp, om dit dan gelijk op internet op te zoeken. Erg gemakkelijk namelijk: duizenden zoekresultaten binnen 1 seconde, misschien niet allemaal even relevant, maar goed, er zal vast wel iets tussen zitten. Maar wat is er dan over het van het houden van 'Bijbel studie', als ik alles toch binnen een paar seconden kan vinden? We willen overal maar antwoord op, en internet kan ons hierin prima helpen, maar ik vraag mij sterk af of dat de bedoeling wel is. God vraagt ons Zijn Woord te bestuderen; Hij vraagt ons niet door de Bijbel App te scrollen en alles op internet op te zoeken. Nee, Hij vraagt meer dan dat. Vraag jezelf eens af: hoe vaak pak jij de Bijbel (het Boek) nou en lees je het écht? Bestudeer je het écht? De Bijbel is het Heilige Woord van God: behandelen we het ook zo?


Om mee af te sluiten: blijf die Bijbel App gerust gebruiken, want zoals ik al zei, het is wel echt een verrijking. Maar laat daardoor niet jouw eigen stille tijd en Bijbel studie momenten vanuit het Woord (het Boek) verminderen.


Mocht je nou iets hebben van stille tijd: hoe dan? Hier een aantal tips:

- Kies vaste momenten op de dag voor het houden van stille tijd (kijk bijvoorbeeld naar het voorbeeld van Daniël). Dit voorkomt dat je maar willekeurig / gemakkelijk hiermee omgaat;

- Kies de momenten die voor jou persoonlijk het beste zijn. Ben je een ochtendmens: kies dan de (vroege) ochtend. Ben je een avondmens: doe dan vooral niet de ochtend, dat is erg teleurstellend, maar ga dan voor de avonden;

- Zet de mogelijke stoorzenders uit: Denk aan het dichtdoen van de deur, uitschakelen van de telefoon/ computer. Gedachten die zomaar ineens in je op komt (bijvoorbeeld die post die je nog moet wegbrengen ofzo), op een briefje schrijven etc. ;

- Deel je stille tijd in door middel van zowel gebed als het lezen uit het Woord. Ter ondersteuning kan je hier bijvoorbeeld een Bijbelverklaring bij gebruiken. Ook dagboeken kunnen erg helpend zijn;

- Lees niet willekeurig, maar maak bijvoorbeeld gebruik van een leesrooster, behandel een Bijbelboek of een dagboek.

- Schrijf gebedspunten op. Heb je nu juist moeite met bidden? Lees dan Zondag 45-52 van de Heidelbergse Catechismus eens;

- Het allerbelangrijkste: Het is jouw stille tijd, niet die van jouw beste vriend/vriendin. Zoek hier dan ook jouw eigen manier in. Er is geen minimaal tijdstip om hier mee bezig te zijn, laat dit dan ook niet de focus zijn, maar neem hier wel de tijd voor. Laat Gods Geest ook Zijn werk doen en klap niet na 2 minuten jouw Bijbel dicht.


Veel zegen !

Liefs,

Hanne-José

139 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven

Vaccinatie

Contact
  • Facebook
  • Instagram

©2020 Mijn Geloofsreis